"Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak"

 

   LAMAN UTAMA  | WEBSITE BERSATU  | PERAK DAILY  | GEMARAK  | FRIENDSTER BERSATU  | ALBUM BERSATU  | BORANG AHLI 
Biodata

Name: Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak
Home: Perak, Malaysia
About Me: Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak merupakan satu badan bukan kerajaan yang menghimpunkan semua mahasiswa yang berasal dan menuntut ilmu di negeri Perak Darul Ridzuan.
See my complete profile
Barisan Pimpinan
MUHAMMAD HANIF


SHAHRIL NIZAM


RAFFEUIDDIN


SITI MUNIRAH
Demi Masa
Demi masa..Sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian..Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, serta saling berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran


.
Artikel Terdahulu
Moh Ke Perak
Photobucket

Perak Tourism

Archives
Gerakan Mahasiswa
No Fear
Pautan Universiti
Berita Isu Semasa
Waktu Solat
Sertai Kami
Click to join Bersatu_perak

Click to join Bersatu_perak

Barisan MT Bersatu
















Kenali BERSATU

Photobucket

BERSATU merupakan badan NGO yang ditubuhkan atas misi dan visi bagi memperjuangkan idealisma, kepentingan dan daya kepimpinan mahasiswa.Ia juga menghimpunkan mahasiswa Negeri Perak Darul Ridzuan tanpa mengira latar belakang agama, bangsa dan sebagainya. Ianya meliputi pelajar yang menuntut dinegeri Perak dan anak-anak Perak yang menuntut di peringkat lepasan SPM, STPM dan STAM samaada di IPT, MAKTAB, POLITEKNIK, KOLEJ-KOLEJ dan sebagainya di dalam dan luar negara.

GABUNGAN MAHASISWA BERSATU PERAK (BERSATU) telah didaftarkan dengan surat ikatan amanah pada 28 Ogos 2008. Dengan ini BERSATU secara rasminya menjadi pertubuhan yang rasmi dan diiktiraf.


BARISAN PIMPINAN GABUNGAN MAHASISWA BERSATU PERAK
(BERSATU PERAK)


PRESIDEN : MOHD HAFEZ B. SABRI
T.PRESIDEN 1 : ABD MUDZIL B. MAHAMOD
T.PRESIDEN 2 : WONG YIM CHAN (RCMP)
T.PRESIDEN 3 : BAHWANI A/P KANDIAPAN

SETIAUSAHA : RAFFEUIDDIN B. BUHOLIA
T. SETIAUSAHA : ONG JING CHENG
BENDAHARI : SITI MUNIRAH BT. AHMAD DAMANHURI


EXCO PENERANGAN :
AHMAD SHAHIR B. ABDUL AZIZ
T. SUBRAMANIAM

EXCO KEBAJIKAN & KEMASYARAKATAN MUHAMMAD HANIF B. MOHD YUSUF
LOW CHUN LEONG

EXCO PENYELIDIKAN & PEMBANGUNAN
AHMAD BAKRI B ZUBIR
NAJLA SHAZANA BT MOHAMMAD

EXCO PENGANTARABANGSAAN :
MUHAMMAD NAZIRUL B M. SABRI
(AL AZHAR MESIR)
HASBULLAH B ALIAS (MANCHESTER)

EXCO PERHUBUNGAN & MEDIA :
SHAHRIL NIZAM B. ZULKIPLI
SOLEHAH BT. SAMSUDDIN

WAKIL KAMPUS BORNEO :
ALIFF B. BASRI



MAKLUMAT PENTING.

Kami menyeru kepada semua rakan-rakan mahasiswa agar dapat menyatakan pendirian anda terhadap suasana dan isu politik Perak. Emailkan artikel anda ke mahasiswa_perak@yahoo.com
Artikel anda akan di muatkan di ruangan Sudut Pembaca Website Rasmi Bersatu.

Anda semua dijemput untuk sama-sama mengimarahkan WEBSITE RASMI BERSATU

   Pemuda Lapor Polis terhadap Kenyataan Tajol Rosli
Tuesday, July 29, 2008
KOTA BHARU, 29 Julai (Hrkh) - 'Umno Perak ajak PAS bentuk kerajaan dan wakil PAS terus menjadi Menteri Besar'. Tidakkah ia menggambarkan satu bentuk rasuah yang menyalahi Akta Pencegahan Rasuah 1997.

Tanpa disedari Umno Perak juga meminta Adun PAS melompat parti bagi meninggalkan Pakatan Rakyat yang semakin mantap sekarang. Sedangkan sebelum ini pemimpin kanan Umno begitu marah apabila ada cadangan anggota parlimen Barisan Nasional (BN) yang dikatakan akan menyertai Pakatan Rakyat.

Mengambil kira aspek tersebut Dewan Pemuda PAS Kubang Kerian hari ini membuat laporan polis berhubung kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak, Dato' Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali yang disifatkan sebagai berunsur rasuah.


Laporan Polis itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu kira-kira jam 3 petang tadi.
Ketuanya, Mohamad Nuri Yaacob, 37 berkata, tawaran bekas Menteri Besar Perak itu boleh disifatkan sebagai satu bentuk rasuah mengikut Akta Pencegahan Rasuah 1997.


"Dalam laporan akhbar hari ini Tajol dengan jelas menyebut Umno Perak mengajak PAS bergabung bagi membentuk kerajaan negeri yang lebih kukuh di mana wakil PAS kekal menjadi Menteri Besar.
"Dia juga berkata Umno Perak sedia membenarkan wakil PAS terus menjadi Menteri Besar manakala jawatan Exco diagihkan mengikut kesesuaian antara parti gabungan.
"Berdasarkan kepada kenyataan itu jelas menunjukkan terdapatnya unsur 'tawaran jawatan' yang boleh disifatkan sebagai satu rasuah yang menyalahi Akta Pencegahan Rasuah 1997,"
katanya kepada pemberita.

Sehubungan itu beliau meminta pihak polis menyiasat terhadap pihak yang mengeluarkan kenyataan tersebut dan akhbar yang menyiarkan laporan berkenaan. Mohamad Nuri juga menyifatkan kenyataan itu seumpama orang yang sudah tersepit dan mengharapkan pertolongan orang lain. Katanya, tindakan itu juga turut membuktikan Umno Perak masih berhasrat untuk berkuasa walaupun sudah ditolak rakyat. Hadir sama memberi sokongan kepada laporan polis itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Kota Bharu, Ustaz Baharuddin Mohd Nor dan anggota jawatankuasanya

Ihsan:Harakahdaily.net oleh Salmah Mat Husain: Foto Rizal Tahir

Labels:


Baca Selanjutnya!
posted by Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak @ 10:48 PM   0 comments
   Berhati-hati Pelawaan Mereka
Ipoh, 29 julai : Pengerusi penaja Gabungan Mahasiswa BERSATU Perak, saudara Muhammad Afiq Mhd Khazar telah mengeluarkan kenyataan media nya disini menyaran agar kerajaan Perak meneliti terlebih dahulu pelawaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali terhadap PAS semalam.

Muhammad afiq dalam kenyataan nya telah meminta kerajaan Perak agar membentuk sebuah suruhanjaya bebas untuk menyiasat fakta sebenar yang diutarakan oleh bekas menteri besar Perak tersebut. Beliau menyebut, kenyataan Datuk Tajol Rosli itu mungkin mempunyai agenda lain yang perlu kepada perincian yang rapi. tindakan yang amat berhati-hati perlu pada saat ini agar tidak tersilap langkah. Beliau turut meminta pakatan yang lain bersifat terbuka dalam hal "perbincangan yang berlaku antara PAS dan UMNO".

Beliau turut memberitahu pemberita, Perak merupakan model kerajaan contoh pasca PRU ke 12 yang menjadi sasaran seluruh negara malahan dunia. oleh kerana itu banyak pihak mahu mengambil kesempatan atas kelebihan kerajaan campuran di Perak ini.

Labels:


Baca Selanjutnya!
posted by aktivis BERSATU @ 10:02 PM   3 comments
   Tawaran kepada Pas - Bentuk kerajaan baru bersama UMNO di Perak
IPOH 28 Julai – UMNO negeri ini menawarkan kepada Pas cadangan untuk menubuhkan kerajaan negeri di Perak yang jika dapat direalisasikan bakal menjadi simbol perpaduan politik Melayu dan Islam.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali berkata, UMNO juga bersedia menerima wakil Pas sebagai Menteri Besar Perak dengan beliau sendiri tidak akan memegang sebarang jawatan dalam kerajaan kerana tidak mahu dikata hendak menguasai pentadbiran negeri.


Menurut beliau, Perak boleh menjadi medan terbaik untuk Pas dan UMNO memulakan kerjasama antara kedua-dua parti itu memandangkan penduduk negeri ini terdiri daripada pelbagai kaum berbanding Kelantan yang majoriti penduduknya adalah orang Melayu.

‘‘Pada saya, kalau hendak mulakan kerjasama atau penggabungan, elok dimulakan di Perak kerana negeri ini mempunyai penduduk Melayu, Cina, India dan Orang Asli... mentadbir Perak dan Kelantan tidak sama.

‘‘Kalau boleh, wujudkan dasar-dasar macam mana hendak mentadbir. Kita boleh perluaskan kerjasama itu ke negeri-negeri lain di seluruh Malaysia dan ia membolehkan UMNO dan Pas mewujudkan dasar yang lebih praktikal kepada semua rakyat,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Tajol Rosli berkata demikian sebagai reaksi kepada kenyataan Mursyidul Am Pas yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kelmarin yang mengesyorkan supaya UMNO dan Pas dibubarkan bagi membuka laluan kepada penubuhan sebuah parti baru berlandaskan Islam.

Mengulas lanjut, Tajol Rosli yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Perak berkata, kerajaan baru Perak yang dianggotai UMNO dan Pas serta komponen BN akan mengukuhkan kerajaan negeri yang pada masa ini hanya mempunyai 31 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Ketika ini BN memiliki 28 wakil rakyat dalam DUN Perak, kurang dua kerusi berbanding pakatan pembangkang yang memerintah Perak.

Pakatan DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas memerintah Perak selepas pilihan raya umum 8 Mac lepas. DAP mempunyai 18 kerusi di DUN Perak, PKR memenangi tujuh kerusi, manakala Pas hanya memiliki enam wakil rakyat termasuk Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin yang dilantik sebagai Menteri Besar.

Tajol Rosli berkata, wakil rakyat PKR dan DAP juga boleh turut serta dalam kerajaan baru Pas-BN sekiranya mereka berminat kerana apa yang penting adalah mewujudkan kerajaan negeri yang kukuh.

Jika Pas dan BN bergabung membentuk kerajaan, ia mempunyai 34 kerusi dalam DUN Perak.

Menurut beliau, kerajaan negeri Perak hari ini dilihat begitu lemah dan ini terbukti semasa pelantikan Speaker DUN baru-baru ini apabila ada pihak terpaksa pergi dari meja ke meja untuk memastikan wakil rakyat DAP, PKR dan Pas mengundi calon yang mereka pilih.

“Kalau kita hendak wujudkan kerajaan yang stabil dan kukuh, ia mesti menggabungkan BN dalam kerajaan. Atas sebab itu, saya menerima baik syor Nik Abdul Aziz bahawa UMNO dan Pas kena bekerjasama dahulu.

“Selepas bekerjasama, terpulang kepada pucuk pimpinan parti iaitu Presiden UMNO dan Presiden Pas untuk membincangkan pembubaran kedua-dua parti itu dan tubuhkan sebuah parti politik baru bagi mewakili orang Islam dan kaum bumiputra,” ujar beliau.

Katanya, kerjasama antara UMNO dan Pas adalah penting untuk mewujudkan kestabilan politik bagi membolehkan Malaysia dan Perak mencapai status negara dan negeri maju pada 2020.

“Sebenarnya, perpecahan orang Melayu di Malaysia tidak akan dapat mewujudkan kestabilan politik bagi negara ini.

“Kita mesti mula dengan kerjasama antara kaum dahulu. Jika orang Melayu tidak boleh bersatu, bagaimanakah kaum-kaum lain boleh bersatu?'' katanya.

Tajol Rosli memberitahu, kerjasama dan penggabungan antara Pas dan UMNO lebih mudah berbanding gabungan Pas dengan DAP kerana perbezaaan ideologi yang ketara antara kedua-dua parti itu.

“Apabila DAP mahu mengkaji semula keanggotaan Pas dalam pakatan pembangkang, kita memberi laluan kepada Pas untuk bekerjasama membentuk kerajaan negeri di Perak,” katanya.

Labels:


Baca Selanjutnya!
posted by aktivis BERSATU @ 11:25 AM   0 comments
   Konvensyen Mahasiswa Perak
Thursday, July 24, 2008
assalamualaikum warahmatullah dan salam perjuangan

makluman mengenai KONVENSYEN MAHASISWA PERAK

TARIKH : 2 OGOS 2008

TEMPAT : DEWAN TAMING SARI. MEDAN GOPENG, IPOH , PERAK

MASA : 8.00PG - 4.00PTG

Labels:


Baca Selanjutnya!
posted by aktivis BERSATU @ 11:01 PM   0 comments
   IPP isu
Thursday, July 17, 2008
From The Sun
RM17b which could be better spent elsewhere
THE Bakun Dam will be completed soon, says a reader in an email. "All the power generated can be consumed by Sabah and Sarawak and if there is excess, it can be sold to Indonesian Kalimantan. That will be good for Malaysia," the writer says.

Under these circumstances, he asks a loaded question: "But why is the government reviving the once abandoned undersea cable project from Sarawak to Peninsular Malaysia? Something is wrong."

He further states: "The peninsula has more than enough power generating plants including IPPs (independent power producers). Why is US$5billion (RM17 billion) being spent on a white elephant when what the country wants dearly is a lot of basic needs and price control?"

So, let’s rewind to the time when the prime minister took office in November 2003. He called for a review of several projects which the government had deemed "unnecessary" and "a waste of public funds". Hence, the double tracking project to the north was called off, as was the Broga incinerator project and the crooked bridge linking Johor Baru and Singapore. And more recently, the bullet train to Singapore.

But no one bothered to touch on this undersea project – the most expensive and most ambitious project undertaken by the government.

Does such a project fall into the category of "necessary"? Let’s examine the facts. Tenaga Nasional says the electricity capacity for Malaysia excluding Sarawak exceeds peak demand by 43% while in Sarawak it is only 10%. Peak demand for energy in Sarawak is expected to rise to 860MW this year and to 1,174MW by 2015.

Last month, Bernama quoted Joseph Salang Gandum, the deputy minister of energy, water and communications, as saying said the Bakun Dam would transmit about 100MW of power by next year.

"By 2013 it (Bakun Dam) is expected to begin transmitting 1,600MW to Peninsular Malaysia via the 676km submarine cable across the South China Sea," he said.

But with Peninsular Malaysia already having excess capacity of up to 43%, what is Tenaga going to do with the 1,600MW? Yes, we are drawing foreign investment and we need the power to drive these industries which will be set up.

But let us not forget Sarawak. It too has its fair share of investments coming in. According to media reports, the state-government owned Cahaya Mata Sarawak Berhad has entered into a joint-venture agreement with Australian mining giant, Rio Tinto Aluminum Ltd, to set up a RM7 billion aluminum smelting plant near Bintulu. So, where is this new project going to get its power from if the power generated by Bakun ends up in the peninsula?

In the wake of these developments, two questions have to be answered. One, why is there a need to spend RM17 billion to transmit electricity hundreds of kilometres away? Secondly, where is the smelting plant going to get its power from? Wouldn’t it be cheaper to find other users on the island itself?

The Rio Tinto smelter, at its full capacity needs a substantial amount of elec-tricity, and given its location, can tap the power generated by Bakun. Surely good business sense will dictate a deal between Rio Tinto and Bakun. Why should billions be spent on such a project when there is already a ready buyer for power?

Why would anyone spend billions laying an undersea cable when there is enough domestic demand and there is a ready buyer in the neighbourhood? Besides, why allow parochial Sarawakians to use it to say that this is an attempt by the federal government to "sabotage us"?

At a time when rising food prices have required us to tighten our belts, would it be prudent to spend such a colossal sum of money on something we don’t need? It is time for the Economic Planning Unit to conduct a thorough review, failing which the project would deem a mention in that book for the most expensive white elephant in the country.

TO THE scores of readers who expressed concern and support through email and telephone calls over what I went through last week with the police, thank you for your kind thoughts. Sorry, I have been unable to reply all the email but in these trying times, I can only take consolation in the fact that there are so many of you out there offering words of advice and wisdom. Although I am not a Liverpool fan, I can hear the loud voices of "You’ll Never Walk Alone". Thanks once again and let me reiterate – there’s no personal agenda but an effort to create a better quality of life for all Malaysians irrespective of colour or creed.

R. Nadeswaran says mega projects should be undertaken only if they will bring benefits to the people and the country. He can be reached at: citizen-nades@thesundaily.com

From Blog Anwar

Badam,

Dikesempatan ini saya ingin bagi tahu kemana wang petronas dibazirkan, salah satunya ialah Persatuan Isteri Isteri Menteri Bakti yang mana bila mereka nak buat dinner kat hotel 5 bintang mereka minta sunbangan dari petronas sebanyak satu juta untuk tabung bakti buat dinner, petronas bagi walau pun satu juta sebab isteri menteri junta, lepas tu wang jual meja dinner pun masuk tabung mereka aku rasa tabung bakti adalah persatuan paling kaya kat malaysia. ini kerana kebanyakan menteri takut bini termasuk presiden petronas kalau tak nanti tak ada kerjasama yang tulin.menteri yang paling takut sipolan tu tak perlulah disebut namanya. Tapi yang paling sedih wang petronas dibayar kepada IPP (pengeluar tenaga bebas kroni) bertujuan nak tolong TNB yang mana kantungnya kontang disebabkan diperah oleh IPP kroni UMNO sisa sisa perningalan toksit Tun Mamat Mahadir, amat sayang wang rakyat di pulun oleh dua tiga kerat yang sudah memang kaya raya.Ananda Krishnan, YTL Group. yang menakutkan setiap IPP menpunyai harga yang berbeza untuk dibayar oleh TNB kepada IPP yang guna Arang batu lain harga, yang guna Gas lain harga, yang guna minyak lain harga,yang guna haidro (empangan) iaitu bakun tak tahu pula harganya yang dibeli oleh TNB.Jika BA menang semua perjajian IPP dengan kerajaan akan terbatal dengan sendiri. kita kan menetapkan harga megikut kajian dalam mahu pun luar negara dari mereka yang pakar atau pun dibuka secara tender, siapa boleh bagi harga murah itu yang kita pilih. ini kerana tenaga tidak boleh diturunkan mutunya jika IPP cuba nak buat untung sebab eletrik tidak perlu dibancuh sebelum dijual. tapi masa Tun Mamat Mahadir perintah dia pun sama bodoh dengan UPE unit perancang ekonomi.

Senarai IPP --> http://www.st.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=551&Itemid=1238

From Blog Mujahid

IPP perlu bantu tanggung kos TNB

Sekadar menyalin dan menampalkan artikel ini untuk tatapan dan agar aku tidak akan lupa dengan isu ini.

PENGUMUMAN tarif baru elektrik yang bakal berkuat kuasa 1 Julai ini, antara lain menetapkan levi keuntungan luar biasa (windfall profit levy) dikenakan ke atas pihak penjana-penjana bebas (IPP). Ini suatu perkembangan yang bagus tetapi apakah ia memadai, mencukupi dan wajar?

Sejak tahun 1997, Petronas telah membelanjakan sebanyak RM58.2 bilion untuk subsidi gas asli. Daripada jumlah tersebut, RM27.6 bilion (iaitu 47 peratus) diberikan kepada IPP, RM21.2 bilion kepada TNB dan RM9.4 bilion kepada industri kecil, perusahaan yang lain dan pengguna domestik.

Pada tahun kewangan 2007, Petronas membekal sebanyak 762 juta kubik kaki standard sehari (mmscfpd) atau 36 peratus kepada IPP. TNB menerima sebanyak 27 peratus.
Selama ini, IPP membeli gas asli daripada Petronas pada harga RM6.40 mmBtu (juta unit termal British). Mengikut tarif baru 1 Julai kelak, ia dinaikkan kepada RM14.31 mmBtu.
Kenaikan itu masih di paras bawah harga pasaran semasa iaitu RM33 mmBtu. Bermakna, subsidi yang dinikmati oleh IPP ialah RM18.69. Rakyat hanya disubsidi RM3 bagi setiap liter petrol. Lihatlah ketidakseimbangan ini.

Realitinya ialah masih wujud kelemahan dalam perjanjian pembelian tenaga (PPA) antara kerajaan dengan IPP dan ia tidak dapat diubah atas nama perjanjian kontrak.
Malah, rundingan antara kerajaan dan IPP yang bermula sejak tahun 2006 pun terpaksa dihentikan disebabkan kegagalan mencapai keputusan muktamad awal tahun lalu.

Rundingan itu ialah untuk membincangkan langkah terbaik bagi mengurangkan rizab tenaga negara, sebagai satu kaedah menurunkan caj elektrik yang dikenakan IPP terhadap TNB.

Sebelum ini, TNB terpaksa membayar kira-kira RM3.3 bilion setahun kepada sembilan IPP yang membekal tenaga mengikut PPA yang dimeterai.

Sembilan IPP itu bernaung di bawah lima syarikat konsesi iaitu YTL Power Generation, Malakoff Bhd., Powertech, Sime Darby dan Genting Sanyen

Kesemua IPP itu membekalkan 40 peratus daripada jumlah bekalan tenaga negara dan mengikut PPA yang dimeterai, TNB terpaksa membayar untuk semua tenaga elektrik yang dibelinya daripada IPP, walaupun ia tidak dijual kepada pengguna.

Di antara terma-terma itu termasuk IPP boleh memindahkan semua kos kenaikan bahan api (minyak dan arang batu) kepada TNB tatkala TNB sendiri tidak memiliki mekanisme berkaitan tarif.

Sebarang kenaikan harga minyak dan arang batu akan ditanggung secara penuh oleh TNB. Melainkan IPP Generasi Kedua (menggunakan arang batu), lima IPP Generasi Pertama (menggunakan gas) mengenakan caj semua kapasitinya kepada TNB.

Jumlah caj itu difahamkan meningkat menjadi RM4 bilion pada tahun 2007 dan RM5.6 bilion pada tahun 2010. Pembinaan sebuah IPP terbaru dianggarkan menelan kos lebih RM7 bilion dan apabila siap, TNB akan membayar antara RM1.2 bilion dan RM1.5 bilion.

Pelaburan Dalam konteks ini, IPP boleh mendapat balik pelaburan pembinaannya dalam tempoh antara enam hingga tujuh tahun. Ini bermakna baki tahun-tahun perjanjian akan merupakan keuntungan sepenuhnya, dengan caj operasi dan penyenggaraan yang kecil.

Sememangnya perjanjian dengan IPP yang dimeterai, perlu dihormati oleh TNB dan juga kerajaan yang menjadi pemiliknya.

Program IPP diperkenalkan selepas insiden bekalan elektrik terputus selama 48 jam di seluruh Semenanjung pada 1992. Siasatan kemudiannya mendapati TNB tidak bersalah atas dakwaan cuai, namun reputasinya rosak teruk.

Monopoli TNB bagi penjanaan kuasa dimansuhkan dan program IPP diperkenalkan bagi mengembalikan margin keselamatan bekalan yang mencukupi.

Pengeluaran lesen ketika itu dilihat sebagai membimbangkan kerana ia dilakukan terlalu banyak dan tanpa melihat kewajarannya, sedangkan kos yang terlibat tinggi.

Menurut sumber industri, lebih 150 permohonan diterima oleh Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri, merangkumi daripada entiti yang tidak pernah didengar sebelum itu, hinggalah kepada nama-nama besar seperti Genting, Malaysian Resources Corporation Bhd., Sime Darby, YTL Corp dan Ananda Krishnan. Kritikan ketika itu ialah aspek memiliki pengalaman dalam sektor tenaga seperti bukan kriteria yang diwajibkan.

Dalam pemberian lesen IPP, negara mungkin sewajarnya mengikut langkah negara-negara lain seperti Australia dan Kanada yang mana pemberian secara tender untuk memastikan ketelusan.

Pemberian lesen secara terkawal akan memastikan tidak berlakunya lebihan bekalan tenaga sehingga mengakibatkan pembaziran, sedangkan TNB terpaksa menanggung belanjanya.

Tenaga elektrik yang dikeluarkan bukan boleh disimpan atau diletakkan di sesuatu tempat apabila tidak digunakan dan satu-satunya jalan penyelesaian ialah 'buang begitu sahaja'.

Terma-terma PPA yang cenderung kepada IPP sememangnya memacu minat para pelabur dalam dan luar negara, tetapi pada masa yang sama, ia mengehadkan insentif untuk melaksanakan kajian usaha wajar mengenai keadaan sebenar permintaan bekalan elektrik di negara ini.

IPP yang kini meraih keuntungan dalam operasinya, patut menyumbang kepada pembentukan satu dana khusus untuk pembangunan negara ataupun industri berkenaan.
Sumbangan itu tidak semestinya besar tetapi berdasarkan faedah yang diraih oleh setiap IPP.

Malangnya, cubaan untuk mendapatkan kerjasama IPP menemui jalan buntu. Syarikat-syarikat terbabit enggan menyumbang sedikit pun keuntungan mereka bagi membantu TNB membiayai projek bekalan elektrik di Sabah yang sangat kritikal pada masa ini.

Keengganan IPP memberi sumbangan memang aneh tatkala ia menikmati pelbagai insentif daripada kerajaan. Lihat dalam konteks gas - industri penjanaan kuasa elektrik menggunakan sebanyak 62.5 peratus daripada jumlah gas yang disalurkan di Malaysia.

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik pada Mac 2007 dilaporkan berkata, mereka (IPP) menawarkan sikit saja tetapi sebagai balasan mahu lima tahun lanjutan tempoh konsesi dan selepas itu mahukan pula lesen operasi tetap. "Jadi saya kata tidak bolehlah," kata beliau.

Pengganti Keng Yaik, Datuk Shaziman Abu Mansor diyakini akan meneruskan sikap tegas kerajaan dalam rundingan yang bakal diadakan. Kerajaan juga wajar mengkaji semula kewujudan IPP hari ini, sama ada memenuhi matlamat-matlamat asal program tersebut atau sudah tersasar. Inilah waktu yang wajar jika mahu mengubah PPA.

Namun faktor paling penting yang mesti dipegang oleh IPP ialah negara sekarang berada dalam situasi 'bahaya yang nyata' akibat kenaikan harga bahan bakar. Tidak mungkin ada pihak boleh lari daripada tanggungjawab.

Seandainya pemilik IPP rasa sudah mempunyai alasan yang cukup untuk menundukkan kerajaan, mereka hendaklah membuka mata seluas-luasnya pasca pilihan raya umum Mac lalu.

Rakyat sudah bersuara. Rakyat tidak mahu menanggung kesan perjanjian yang nyata hanya membebankan mereka sebagai pengguna.

Diharap, dalam rundingan kerajaan dan IPP kali ini, kedua-duanya akan mengambil pendekatan mesra rakyat yang merintih dengan kenaikan 40 peratus harga petrol hari ini.

Artikel Oleh : Johardy Ibrahim

Baca Selanjutnya!
posted by aktivis BERSATU @ 10:27 AM   0 comments
" HIMPUNAN AMAN MAHASISWA MALAYSI


- NEGARAKU MALAYSIA SELAMAT ATAU KHIANAT -


MAHASISWA MENUNTUT KEPIMPINAN MALAYSIA YANG ADIL DAN BEAMANAH


TARIKH : 18 JULAI 2008 /JUMAAT

TEMPAT : MASJID AR RAHMANIYYAH (UM)

MASA: 2 PTEANG

Labels:


Baca Selanjutnya!
posted by aktivis BERSATU @ 10:14 AM   0 comments
   Nasib Rakyat Terus Tidak Terbela
Wednesday, July 16, 2008
EURO 2008 telah menyaksikan satu persembahan hambar oleh jaguh2 dari benua eropah. seawal penyingkiran ENGLAND dalam pusingan kelayakan. disusuli kelibat rasaksa eropah seperti Perancis, Belanda dan alain2 yang turut mengecewakan. malah, persembahan di peringkat final antara spain dan germany juga tidak seperti dijangka. persembahan mereka dilihat tidak wajar dan kurang menyengat memandangkan mereka merupakan jagoan bola sepak bertaraf dunia.

itu cerita bola sepak, bagaimana pula bila kita cuba analaogi kan pemain bola sepak dengan seorang menteri berdepan dengan bekas timbalan perdana menteri malam tadi. mungkin anda mempunyai pandangan dan intrepretasi masing2 dalam hal ini. sebelum menyentuh mengenai isi perdebatan ini, kita lihat dulu beberapa perkara yang menjadi persoalan sebelum perbahasan :

1) mengapa debat diadakan di dewan bahasa dan bukan di tempat terbuka spt stadium etc?
2) mengapa anwar dipilih mewakili pembangkang dan bukan ketua pembangkang?
3) adakah shabery chik wakil kerajaan yang paling tepat untuk berdepan isu MINYAK?
4) kebebasan media sudah terlaksanakah dengan hanya menyiarkan debat secara "live" di TV 9
5) pastikah johan jaafar org paling adil sebagai moderator debat?


" HARI INI KERAJAAN MEMERINTAH , ESOK MINYAK TURUN"


laungan ini menjadi tajuk pilihan debat antara pemimpin de facto PKR dan Menteri Penerangan yang baru: datuk shabery chik. TV3 dalam buletin utama , 1 jam sebelum debat telah memaklumkan keuntungan Petronas sebanyak RM61 billion selepas cukai dan lain2 expanses. sejak 1974, Petronas telah memberi pada kerajaan sebanyak RM234billion dan pada tahun ini sahaja 4.8billion diperuntukkan untuk kerajaan negeri sebagai royalti. pengumuman ini telah memberi kredit besar buat rakyat dan pendebat untuk memanipulasi isu ini yang dilihat memihak kepada Pakata Rakyat. adakah ini percaturan ,Menteri Penerangan??

persoalannya adalah.. dimanakah duit keuntungan ini dibelanjakan oleh kerajaan? permasalahan nya adalah pengurusan harta kekayaan negara ini adakah di urus tadbir dengan bijaksana dan cermat? masalah yang utama adalah penderitaan rakyat. pimpinan kerajaan terus menerus mempertahankan keputusan kabinet seolah2 keputusan itu tiada kompromi fdan tidak langsung menyelami perasaan dan rintihan rakyat. keringat peluh kepayahan rakyat dari golongan nelayan yang terpaksa meredah lautan ombak, petani yang terpaksa membanting tulang di tengah mentari panas hanya kerana mereka ini mahu mencari sesuap nasi buat diri dan keluarga. kenaikan mendadak harga minyak sudah pasti menambah derita yang belum pasti bila sudah nya. ibarat sudah jatuh di timpa tangga. adakah pemimpin kerajaan benar2 menyelami hal ini??? rakyat terus derita, terus terseksa dan kesannya ekonomi negara akan merudum. beras naik dari RM 17.00/10KILO kepada RM29.00/10KILO. apa rakyat mahu makan?


" apa nasib mahasiswa"


ayuh la golongan pemuda kita fikirkan nasib masa depan kita.. mampukah kita menyara anak isteri dalam keadaan minyak pada harga RM 4.00/liter kelak, beras RM 40.00/10kilo. ini persoalan nya. inflasi rate pada tahun 2006 bila mana minyak naik 30sen adalah pada kadar 4.5%, dan bilamana pada bulan ke -2 selepas dinaikkan 70 sen , inflasi naik ke paras 8%. kadar ini akan terus meningkat kerana ekonomi rakyat negara kita terkesan dengan kenaikan minyak. pendek kata, minyak naik, inflasi turut naik.

apa nasib mahasiswa, kesan terhadap kos pembelajaran kita, duit makan meningkat, pengangkutan meningkat, duit buku meningkat, duit sewa rumah/hostel meningkat. apakah mampu kita meneruskan pembelajaran kita 2-3 tahun akan datang dengan begini keadaan nya. bagaimana dengan cas PTPTN. bagaimana golongan muda mahu teruskan pelajaran jika kos terlalu tinggi. sekaligus ruang pendidikan akan terkesan dengan kenaikan harga minyak ini. ibu bapa tidak mampu menghantar anak2 ke IPT/IPTA atau kalau mampu pu, mereka akan BERHUTANG.....

Labels: ,


Baca Selanjutnya!
posted by aktivis BERSATU @ 9:05 AM   0 comments
   Analisa ringkas Debat Shabery & Anwar
Dikarang oleh Drs. Khalil Idham Lim, ADUN Titi Serong (Perak)

Debat antara Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim baru berakhir di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di sini, yang bermula jam 9 malamberakhir sejam kemudian.

Debat bertajuk “Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak”, diadakan untuk kedua-dua pihak menyampaikan hujah-hujah dan fakta dalam isu berkaitan.

Menariknya untuk sekiankalinya Debat selama sejam itu disiarkan secara langsung oleh TV9 dan Bernama TV menerusi saluran 502. Tajuknya “Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak" itu anjuran portal berita Agenda Daily itu membabitkan moderator, Datuk Johan Jaafar yang juga Pengerusi DBP.

Kedua-dua pendebat melantik dua wakil untuk bertanya soalan tambahan.Tan Sri Nordin Kardi mewakil Shabery dan Zulkifli Sulung mewakili anwar.

Saya berpandangan, DS Anwar Ibrahim mendahului debat dengan fakta dan penguasaan materi debat secara matang dan konkrit.

Sebaliknya Shabery nampaknya mengulang-ulang serangan peribadi dan sering terkeluar dari topik perbahasan sebenar. Antaranya seingat saya dia mengulangi mengenai Anwar demo dibaling sebanyak 2 kali, selain itu mengaitkan Anwar dengan IMF dan kejatuhan ekonomi tahun 1998.

Hujah-hujah Anwar sangat bernas berbanding dengan Shabery yang tersasar kepada serangan peribadi. Satu masa dia menyebut mengenai "minyak urut", yang menampakkan hujah yang kebudak-budakan.

Formula menurunkan harga minyak oleh Anwar nampaknya berasas berbanding dengan penjelasan Shabery alasan kenaikan harga minyak yang rapuh.
Namun kita mengucapkan tahniah kepada Menteri penerangan UMNO itu dengan keberanian mewakili parti dan kerajaan BN dan bersedia untuk berdebat dalam keadaan orang lain yang nampak "penakut".

Posting asal : http://idhamlim.blogspot.com/2008/07/debat-shabery-anwar-berhubung-isu.html

Labels: ,


Baca Selanjutnya!
posted by Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak @ 1:49 AM   0 comments
   Konvensyen Mahasiswa Perak
Tuesday, July 15, 2008
salam pertemuan dan persahabatan

anjakan paradigma dan kebangkitan golongan muda dewasa ini telah menjadi suatu bentuk noktah bidayah kepada kemenagan golongan kebenaran. partisipasi golongan cendikiawan negara dalam politik tanahair serta kemasyarakatan telah membuktikan bahawa golongan muda yang gagah, ccerdik aqal, bersemangat ini adalah tunjang utama dalam pembentukan sesebuah negara. kitalah aset utama negara dan kitalah yang perlu mencorak negara.

justeru, satu konvensyen mahasiswa khusus utk semluruh mahasiswa Perak akan diadakan :

program : Konvensyen Mahasiswa Perak
tarikh: 2 ogos 2008
tempat : ipoh , perak


salam perjuangan:


aktivis BERSATU


agenda : 1) ucaptama dari YAB Menteri Besar PERAK
2) FORUM semasa dari ADUN kerajaan nergeri PERAK
3) perbincangan dan resolusi mahasiswa negeri perak

untuk makluman lanjut : hubungi zulhilmi awang- 0194140995
khairun nizam 0199106280


diharapkan partisipasi mahasiswa dari pelbagai kaum untuk sama2 kita berdiskusi dan merencanakan gerakan mahasiswa di negeri Perak

Labels:


Baca Selanjutnya!
posted by aktivis BERSATU @ 10:45 AM   0 comments
   Mari Turunkan Harga Minyak
Wednesday, July 2, 2008

Labels:


Baca Selanjutnya!
posted by Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak @ 1:08 AM   1 comments
   Siapa Yang Kena ?

Oleh

Ketua Perusuh

ketuaperusuh.wordpress.com


Nampak gayanya skrip lama diolah dan dikitar semua sekali lagi. Kalau dahulu skrip adalah lengkap dengan segala macam idea dan pelakon pembantu. Kini nampaknya skrip masih lagi caca-marba. Penulis skrip pun masih lagi meninjau-ninjau idea dan jalan cerita yang akan diolah mengikut keadaan.

Bila kita kenangkan kembali kes 1997 dahulu, mungkin kita boleh lihat ianya satu skrip yang mantap dan diolah dengan begitu sempurna sehinggakan ramai dikalangan “penonton” terpaku dengan tayangan yang dipertontonkan. Walaupun skrip tersebut mantap, namun akhirnya ada juga ruang-ruang ralat yang telah dikenalpasti dan seterusnya menyebabkan tayangan tersebut ditamatkan. Namun tayangan tersebut masih lagi kekal menjadi “box office”.

Kini kita diberi peluang untuk menonton satu lagi episod “sekuel” (sambungan) bagi tayangan tahun 1997 dahulu. Watak utama masih lagi melibatkan pelakon yang sama, namun beberapa watak sampingan baru telah ditampilkan untuk meninggikan “rating” tayangan ini. Skrip dan pengarahan pula berkemungkinan diolah oleh orang lain namun masih bersandarkan daripada skrip asal 1997.

Apa yang pasti, para “penonton” sedang mengagak-agak apakah kesudahan tayangan 2008 ini. Bagaimanakah ianya diolah? Siapakah pengarahnya? Adakah watak tambahan ini kekal atau akan ditambah bilangannya diseparuh masa kedua tayangan ini? Mungkinkah ada watak yang akan ditamatkan secara paksa?

Nampak gayanya para penerbit filem sama ada di Hollywood, Bollywood atau Greenwood perlu mengkaji skrip lakonan yang kini ditayangkan di Malaysia demi untuk mencari percambahan idea menerbitkan satu filem berskala mega untuk tayangan seluruh dunia. Bak kata orang muda-muda “Apa kelas skrip Telenovela Latin, Malaysia ada lebih dari itu”. Semua elemen ada tidak kira seks, pembunuhan, politik, rasuah, salahguna kuasa, perniagaan, perbankan, dendam dan pelbagai lagi. “Macam-macam ada”

Bayangkanlah skrip yang sedang ditayangkan ini lebih bersifat global melibatkan banyak negara seperti Singapura, Itali, Russia, Peranchis, Hong Kong/China, Mongolia, England, Amerika Syarikat, Libya, Iraq, Indonesia, Cayman Island, India, Switzerland, Israel, Arab Saudi, Jepun dan mungkin juga Thailand. Apa yang pasti tentu ramai pelakon tambahan diperlukan (warga negara asing) demi untuk menjayakan skrip bertahap “mega” ini.

Berapakah agaknya modal biaya untuk menerbitkan tayangan ini? Adakah lebih dari RM1 bilion? Siapakah yang akan untung dari tayangan ini? Bila agaknya tayangan ini akan ditamatkan? Akan adakah “sekuel” dimasa akan datang?

Walau bagaimana pun, kita rakyat biasa sudah agak bosan melihatkan idea skrip lama dijadikan tayangan umum. Kalau begini bagai mana industri filem di Malaysia akan dapat berkembang. Tolonglah jangan biarkan rakyat termuntah hijau melihatkan tayangan yang meloyakan ini. Hentikanlah. Buatlah satu tayangan yang lebih patriotik ataupun lebih mencambahkan minda rakyat. Jangan buat kami (rakyat) seperti patung. Kami (rakyat) semua yang mengeluarkan biaya membayar tayangan ini dalam bentuk cukai dan sebagainya. Jangan ingat kami (rakyat) semua bodoh.

Nampak gayanya semua hasil pemotongan subsidi minyak akan habis digunakan untuk menampung kos penerbitan tayangan “BANGANG” ini.

Labels: ,


Baca Selanjutnya!
posted by Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak @ 1:05 AM   0 comments
Enjin Pencarian
Google Search
Iklan Penting
Daftar Sebagai Ahli BERSATU

Untuk Menjadi Ahli Bersatu, anda hanya perlu memuat turun borang pendaftaran kemudian setelah diisi dengan lengkap, hantar semula borang tersebut ke email bersatu di mahasiswa_perak@yahoo.com

Anda juga digalakkan untuk membuat salinan borang ini dan diedar kepada rakan-rakan yang lain. Borang tersbut boleh lah dihantar ke Sekretariat BERSATU beralamat No 12 Jalan Pantai Murni 5, 59200 Pantai Dalam, Kuala Lumpur.

Untuk Memuat Turun Borang Klik Di Sini

Sebarang bentuk artikel yang ingin dikongsikan bersama, bolehlah di emailkan kepada kami. Pandangan, cadangan, dan komen yang membina dialu-alukan.
mahasiswa_perak@yahoo.com

Sumbangan
Sumbangan bolehlah disalurkan kepada Bendahari BERSATU Siti Munirah Ahmad Damanhuri atas nama Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak di akaun Maybank : 564258329207

Photobucket
Program Terdekat
1. Down To Earth

Lokasi : Kg Gajah

Aktiviti :
- Ziarah Mesra Bersama Penduduk Kg
- Forum Perbincangan Hal Ehwal Kebajikan dan Ekonomi
- Lawatan Ke Pasir Salak
- Dan Lain-lain

2. Kem Pemantapan Kepimpinan

(KPK BERSATU)

Himpunan Kepimpinan Pelajar-Pelajar Sekolah Perak.

Masa : 3 Hari 2 Malam

Pelbagai Program Menarik Telah Di Sediakan.

Ate tunggu ape lagi yop. Moh same-same dengan BERSATU untuk menjayakan program yang menarik ini.Aje yang benorr.

Sebarang Pertanyaan boleh lah terus menghubungi Saudara Hafez Sabri di 0133190807/0195255990
Kata Hikmah

" Memetik kata-kata Saudara Mustafa Kamil Ayub dalam bukunya ‘Menangani Cabaran’ Katanya, “Pemantapan masa depan perjuangan memerlukan beberapa perkara penting, antaranya kesinambungan perjuangan, memperhebatkan dakwah, memperkemaskan tarbiyah, kewibawaan kepimpinan dan organisasi serta adanya binaan hubungan dan perpaduan sejagat.” Maka ianya memerlukan kebersamaan semua bagi memastikan peradaban gerakan yang dibawa oleh mahasiswa ini terjunjung dengan baik sehingga mampu membawa perubahan yang diharapkan.

Ini menunjukkan bahawa aspek rohaniah itu penting dalam usaha membina kecemerlangan, membina kewibawaan seterusnya membina peradaban

“Mahasiswa Pemimpin Generasi Masa Hadapan”

Bicara Mahasiswa

Free chat widget @ ShoutMix
Kenali GEMARAK
OBJEKTIF GEMARAK

Berikutan peningkatan jumlah anak negeri Perak yang menyambung pelajaran ke luar negara dan juga bermastautin di bumi UK dan Ireland maka tercetusnya idea penubuhan sebuah pertubuhan yang bakal menjaga kebajikan dan menyatukan anak-anak negari Perak yang berada di sini. Berada di bawah satu payung negeri yang sama, loghat yang sama dan membesar di aliran sungai yang sama serta di bawah satu pentadbiran negeri yang sama, anak-anak Perak bakal disatukan di bawah lembayung GEMARAK.

GEMARAK itu sendiri adalah dari perkataan Generasi Ilmuan Perak United Kingdom dan Ireland.

SASARAN GEMARAK

1. AnakPerak yang menuntut dalam apa jua bidang di UK dan Ireland
2. Anak Perak yang bekerja di UK dan Ireland
3. Anak Perak yang mengikuti suami/isteri ke UK dan Ireland

Laman Rasmi GEMARAK

Peta Perak
Photobucket

Klik Di Sini
Carian Al Quran & Hadith
Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Search in the Hadith
Search:
in
Download | Free Code
www.SearchTruth.com
Iklan & Tajaan
Photobucket
Pakej Usahawan Internet
Jumlah Pengunjung
 Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak ~Sirru Ala Barkatillah~ Template by @ Mahasiswa Perak